JP Auctions Mexico
Buy Now

BUY NOW | OBRAS DE ARTE, ESCULTURAS,CERAMICAS | CONTEMPORARY ART & SCULPTURES

Mon, Nov 25, 2024 03:00PM EST - Mon, Dec 2, 2024 09:00PM EST
Lot 15

GEORGE MEAD MOORE. El origen del chisme. Oleo s/lino, 120 x 100cm

Buy Now

Bid Increments

Price Bid Increment
No bidding increment

George Mead Moore (1954, New Jersey, USA) .

El origen del chisme

Oleo sobre lino

120 x 100

Marco tipo caja veneciana

 

George Mead Moore
The Gossip origin 
Oil on linen
120 x 100cm
Venetian box frame

 

Un conocido primatólogo británico llamado Robin Dunbar sugiere que el despulgamiento es el origen del chisme o “cotilleo” en humanos. En los grupos de antiguas poblaciones de humanos no podían pasar  todo el tiempo despulgándose, y así evolucionó el lenguaje, es decir, una forma más eficiente de estrechar los lazos sociales. Tanto el despulgamiento como el chisme sirven para intercambiar información y hacer nuevos amigos. 

GEORGE MEAD MOORE nació el 26 de junio de 1954 en Morristown, Nueva Jersey, y recibió su licenciatura en Antropología Social en la Universidad de Harvard en 1976. Ha vivido y trabajado en Oaxaca, México desde 1997.

El enfoque de sus dibujos, grabados y pinturas es el mundo natural: plantas, huracanes, paisajes aéreos y los grandes simios.

En 1991, Moore realizó su primera exposición individual en la galería Anne Plumb de la ciudad de Nueva York, que recibió críticas positivas en The New Yorker y Art in America. Entre sus exposiciones personales más recientes en Oaxaca se encuentran: Café Paraíso y Sea of Green en la Galería Quetzalli, MONOS Y TIPOS en el Instituto de Artes Gráficas de Oaxaca, Hilo Conductor en Manuel García Arte ContemporáneoLuz Púrpura en la Noche en el Museo de Arte Contemporáneo de Oaxaca en 2013, y Great Ape Sketchbook 2009 en CICCA - Las Palmas, Gran Canaria.

Las colaboraciones de Moore con otros artistas incluyen el Monumental Show en 1981 con los artistas Keith Haring, Nancy Holt, Kyong Park, TODT, Komar y Melamid y muchos otros, Armageddeon en 1982 con artistas como Eric Bogosian, Sonic Youth y Grandmixer DST. Mientras vivía en Managua, Nicaragua 1984-86 con su esposa, la periodista Alice Christov, que trabajaba para ABC News, Moore colaboró con artistas y escritores de El Salvador en la publicación de CODICES, una revista cultural salvadoreña. Al regresar a Nueva York en 1986, Moore organizó una exposición - The Cross is not for Sale - de artistas centroamericanos en LA GALERIA EN EL BOHIO  en beneficio del Movimiento Santuario, que fue una campaña religiosa y política en los Estados Unidos que comenzó a principios de la década de 1980 para proporcionar refugio seguro a los refugiados centroamericanos que huían del conflicto civil. En 1994, Moore cofundó Intercambios Culturales de El Salvador. Intercambios fue un proyecto sin fines de lucro fundado en 1993 por artistas y profesionales salvadoreños, estadounidenses y europeos para contribuir al proceso de paz en El Salvador de la posguerra. Intercambios buscó desarrollar nuevos vínculos culturales, educativos y tecnológicos al tiempo que brindaba acceso a nuevos recursos de información. En 1999, la Biblioteca Intercambios fue transferida al Museo Nacional de Exposiciones Salarrue en San Salvador y los recursos tecnológicos y la infraestructura del centro fueron donados a centros culturales del interior.

Moore actualmente vive y trabaja en Oaxaca, México. En 2015, Ediciones el Kiosko y Manuel García Arte Contemporáneo publicaron George Mead Moore: Hilo Conductor: Paintings, Drawings and Graphic works: 1982 – 2014, una exposición retrospectiva en formato de libro. Hilo Conductor incluye más de 100 ilustraciones en color y 45 en blanco y negro, así como fragmentos de textos de Moore y otros artistas y escritores, entre ellos John Constable, Phillip Guston, John Cage, Carolyn Christov Bakargiev, Osvaldo Sánchez y Fernando Gálvez. Sus dibujos y libros de artista se encuentran en las colecciones del Museo de Arte Moderno, el Museo Whitney de Arte Americano, el Museo de Arte de Filadelfia y la Galería de Arte de la Universidad de Yale.

 

 

A well-known British primatologist named Robin Dunbar suggests that grooming is the origin of gossip in humans. Unlike apes, ancient human populations could not spend all their time grooming each other, so language (gossip) evolved as  a more efficient way of strengthening social ties. Both grooming and gossip serve to exchange information and make new friends.

GEORGE MEAD MOORE was born on June 26, 1954 in Morristown, New Jersey, and received his BA degree in Social Anthropology at Harvard University in 1976. He has lived and worked in Oaxaca, Mexico since 1997. The focus of his drawings, prints and paintings is the natural world: plants, hurricanes, aerial landscapes, and the great apes.

In 1991 Moore had his first solo gallery show at the Anne Plumb Gallery in New York City which received positive reviews in the New Yorker and Art in America. Among his more recent personal exhibitions in Oaxaca are: Café Paraiso and Sea of Green in the Quetzalli Gallery, MONOS Y TIPOS at the Institute of Graphic Arts of Oaxaca, Hilo Conductor at Manuel García Contemporary Art, Luz Púrpura en la Noche in the Museum of Contemporary Art of Oaxaca in 2013. In 2009 he exhibited the Great Ape Sketchbook  at CICCA - Las Palmas, Gran Canaria.  

 

Moore's collaborations with other artists include the Monumental Show in 1981 with artists Keith Haring, Nancy Holt, Kyong Park, TODT, Komar and Melamid and many others and Armageddeon in 1982 with performers including Eric Bogosian, Sonic Youth, and Grandmixer DST. He also co-founded (with Michael Keane) Des Refuses an alternative space in New York (1981- 83). While living in Managua, Nicaragua  1980´s with his wife, journalist Alice Christov who was working for ABC News, Moore collaborated with artists and writers from El Salvador in the publication of CODICES a Salvadoran cultural review. Upon returning to New York in 1986, Moore organized The Cross is not for Sale an exhibition  of Central American artists en LA GALERIA EN EL BOHIO  to benefit the Sanctuary Movement which was a religious and political campaign in the United States to provide safe-haven for Central American refugees fleeing civil conflict.

In 1994 Moore co-founded Intercambios Culturales of El Salvador . a non-profit project founded in 1993 by Salvadoran and US artists and professionals to contribute to the peace process in post-war El Salvador.  Intercambios  developed new cultural, educational and technological links while providing access to new information resources. In 1999 the Intercambios Library was transferred to the Salarrue National Museum of Exhibitions in San Salvador and the technological resources and infrastructure of the center were donated to cultural centers in the countryside.

 

Moore currently lives and works in Oaxaca, Mexico. In 2015 Ediciones el Kiosko and Manuel García Arte Contemporáneo published George Mead MooreHilo Conductor: Paintings, Drawings and Graphic works: 1982 – 2014 a retrospective exhibition in book form. Hilo Conductor includes over 100 color illustrations and 45 in black and white as well as textual fragments by Moore and other artists and writers including John Constable, Phillip Guston, John Cage, Carolyn Christov Bakargiev, Osvaldo Sanchez, and Fernando Galvez. His drawings and artist books are in the collections of Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art, Philadelphia Museum of Art,  and the Yale University Art Gallery.

Available payment options

PayPal

El embalaje, envío y transportación corren exclusivamente a cargo del comprador. No obstante, para nosotros es un placer ayudarle en esta gestión. No dude en consultarnos para solicitar el costo del envio con nuestros proveedores, con quienes tenemos tarifas preferenciales : 

PACK MAIL rocio.rodriguez@pakmailatenas.com.mx

 

EXPORT PERMITS 

The Buyer is responsible for determining whether or not an export permit is required to export a Lot and for obtaining and paying the costs of any permits or licenses necessary to export any Lot from MEXICO  or any other country where it is registered and/or import it into any other country, and for the payment of any import duty that may be levied by the country of import. JP AUCTIONS makes no representation or warranty of any kind with regard to whether or not any Lot can be exported or imported or the issuance of an export or import permit for any Lot.